Monday, January 14, 2013

Masak - masak :: NASI AYAM Malas Lagi Pemalas ....

Salam semua,

Hari ni nak share resepi untuk orang malas lagi pemalas.Hah !! cemana tu,dah la malas, nak malas lagi.Dasar....

Aku kalau dah malas nak masak aku memang tak masak terus tau.Aku memang tak ada tagline ' lauk orang malas'.Kalau kita dah masuk dapur siap dapur berkecah tu kira rajin la kan.Kalau goreng telur pun aku kita rajin la orang tu.Tak ada la isitilah pemalas.

Ok, kali ni aku nak SHARE resepi ::

NASI AYAM DASAR PEMALAS

NASI ::
Bahan --

1.Beras - ikutlah nak pakai berapa pot
2.Kiub ayam - 1 ketol [ cukup la tu, kan banyak2 benak pulak ]
3.Secubit's garam [ nak bagi lemak, kalau tak nak kasi pun boleh ]
4.Air rebusan ayam  [ wajib ok, jangan pakai air mandi bunga bawah jambatan pulak ]

Cara :

Sama macam masak nasi biasa, cuma letak kiub ayam dan secubit garam.

AYAM ::
Bahan --

1. Ayam sekor
2.4 inci halia [ nak banyak pun bole ]
3. Air

--> rebuskan ayam sampai 1/2 masak.
--> Toskan ayam bila dah masak, biarkan dia suam suam manja.
--> Perap ayam dengan menggunakan bahan berikut ::
1. Madu
2. Sos Tiram
3.Serbuk lada hitam [ yang bijik pun boleh, ko ketuk sikit.Jangan nak malas sangat la letak sebijik2 ]
4. Kicap sikit je [ kalau tak letak pun tak apa, macam tak ada effect pun ]
--> perap la beberapa jam.Aku selalu buat malam, so dia mesra bagaikan 1 kuarga yang aman harmoni.
-->goreng ayam ni KALAU DAH READY untuk di makan.

SOS ::
Bahan -->
1. Cili Merah
2. Cili Padi [ kalau nak pedas, lebihkan sikit ]
3. Cili Boh
4. Gula
5. Garam secubit
6. Asam Keping [ air asam pun boleh ]

CARA ::
--> Blend Cili dan masukkan semua bahan dalam periuk.Masak atas api yang sederhana.Jangan api besar pulak.Nanti sos akan muntah darah.
-->Pastikan cili masak ya.Kan sakit perut aku tak tauuuuuu.

SUP ::
--> Lebihan air rebusan ayam tu, letak kiub seketol letak garam sikit letak daun sup bawang goreng.

SIAPPPP !!!!..kan,simple dan memang DASAR PEMALAS.

[ gambar ni VERSI RAJIN] 

solerosplit::nanti akan dibuat resepi versi rajin sikit.

2 comments:

  1. lawak ekk.. ada ke patut nama nasi ayam dasar pemalas... hikk..hikk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye la kan, masak nasi ayam ni dah la senang nak lagi senang..tu yang jadi dasar pemalash...kihkihkih

      Delete