Tuesday, March 5, 2013

Bergantung Harap ..

'kalau bab bayar bayar bil semua suami buat, saya tak pernah buat'
'eh .. malas la nak ambik lesen, ye la apa guna ada suami kan'
'aku tak tau la subjek ni, kau ajar lah aku tak pergi kursus pun'
'eh, izan kena bantu kak, kak tak tahu la buat ni' 

Selalu dengar akan ada orang cakap macam ni kan.Kalau nak diikutkan memang best kan ada alasan alasan macamni.Tapi sampai bila kita nak bergantung harap pada orang lain.

Macam aku la kan, dulu sebelum kawin teman lelaki [ ayattt !! ] suruh aku ambik lesen kereta tau.

eh, awak ambik la lesen kereta, nanti kereta ada tapi tak boleh bawak, bukan apa kalau apa apa jadi boleh bawak sendiri.Kot la sakit ke kan.Emergency ke.
Itu tak masuk dalam hal seharian, kalau kita asyik la bergantung pada orang lain, sampai bila.Nak nak kalau kita ni perempuan.Semua hal suami kita yang uruskan.Ditakdirkan kita kena tinggal, hah harus lah kuar statement ' lumpuh aku tak der suami '.Sebab apa apa pun kita harapkan dia kan.Aku kalau boleh nak elakkan dari SANGAT bergantung pada orang lain.

Lagi best bila aku nak balik kampung, tapi jarang la aku balik sendiri.Melainkan kalau roomate tak dapat ikut.Memang aku akan balik sendiri.Lepas kerja aku terus berambos.Kadang tetangah keje aku dah berambos juga.Hah, nak balik kampung kan.Mana boleh delay.

Kalau bab mengajar, aduh !! yang ni agak sesak sikit.Sebab kita ni nak ajar orang.So sekurangnya kita kena tahu apa yang kita nak ajar.Aku rasa dalam bab kebergantungan harap, bab ni la paling perit bagi aku.Kalau dah memang tak tahu acaner nak ajor orang ye tak?betul, nak tak nak kena juga belajar.Itu lah yang berlaku sekarang.Aku terpaksa minta bantuan sahabat yang bermurah hati untuk mengajar pelajar aku dan mengajar aku sekali.Tapi ye la, kita ni nak minta MASA orang bukan mudah tau.Sebab dia pun ada MASA dia sendiri.Dia juga ada tugas yang harus dibereskan.Tak kan kita nak minta tolong orang tu kena ikut MASA kita kan.Harus la kena debik nanti.

Jadi untuk memudahkan kita pada masa depan, kita kenalah belajar sama bila pelajar belajar tu.Tak payah nak sombong badak sangat kan.Bio orang bergantung pada kita jangan kita bergantung pada orang...hehe bole ke gitu?

No comments:

Post a Comment