Wednesday, July 3, 2013

Ilmu Sangat Penting ...

Assalamualikum ,

Bertemu kembali kita ya.

Masih dalam mood bercakap pasal jaga badan.Opss !! ini kali dah lebih 5 kali aku ke jamban.Adeh !! rasa macam nak setup PC atas mangkuk jamban je.Tapi, syok tau air tencing kaler jernih.Itu maknanya air dalam badan so so.

Dalam menjaga badan ni kita ekna ada sedikit ILMU.Bukan main redah ikut suka hati kita je tau.Walaupun badan kita kurus ini tidak bermakna kita tak perlu untuk jaga badan dan kesihatan.Percayalah, ada juga orang kurus yang tinggi kadar kolesterol berbanding dengan orang yang gemok.

Kita sebenarnya kena tentukan diet apa yang kita nak gunakan [ ini pendapat aku ], diet karbohidrat atau diet kalori.Atau diet untuk berak berak ke jamban.

Kalau kita dah set kita nak diet cemana, kita kena cari sebanyak ilmu sebelum kita mulakan.

Kalau diet karbohidrat contohnya :: Kita kena cari maklumat tentang atkin diet.Urm, sangat berkesan tapi nafsu tertahan tahan.Logik la kan.Kita tak makan karbohidrat yang banyak, dah tentu la badan akan cepat turun.Kalau tak silap aku, sehari dalam 20gm karbohidrat sahaja.

Tak bole minum air manis, ye betul.Kandungan gula yang berlebihan tu la antara penyumbang kegemukan.Sebab gula itu tenaga.Sebab tu kalau ada kencing manis sekalipun tak boleh tak makan gula.Sikit mesti kena.Sebab tu bila kita berpuasa digalakkan untuk makan kurma.Sebab kandungan gula dalam kurma tu sebagai tenaga kita sepanjang hari.

Begitu juga kalau nak diet kalori.Kena kira kalori yang kita ambil.Tak payah la nak pakai kalkulator sangat.kita gaak agak sudah lah kan.

Sebenarnya ia bergantung pada aktiviti kita seharian.

Katakan kerja kita hanyalah DUDUK MENAIP saja.TAK PERLU la kita ambil nasi lemak ayam goreng bersama teh tarik.Ewahhh !! dah macam bapak aku nak pergi kebun gamaknya.Kalau kita tak guna banyak sangat tenaga,sarapan pagi tu oat pun dah cukup.

Lapar?..itu sebenarnya kepala otak kita kompius.LAPAR ke HAUS atau LEBIH KEPADA NAK NGONYEL?..hah kalau aku sebenarnya LEBIH KE{ADA NAK NGONYEL.Bukan lapart sangat pun kan. kan kannnnnnnnn?

Jadi, sebelum nak mulakan diet, set dulu.Nak guna kaedah yang mana 1.

Jom, kita buat sama - sama nak tak?.. aku tak adalah macam JLO pun.Tapi ada kawan ni lain macam dia punya semangat.

** jalan dari pintu belakang dewan ilp pedas sampailah kat suis lampu belakang tu, boleh burn 3 kalori **
 [ aku dah check ya, bukan saja saja cakap ]


Masih confuse?..hah jom tanya aku.kihkihkih

No comments:

Post a Comment