Wednesday, July 24, 2013

Kerja Baru - Episod 'Hari Pertama'

Assalamualaikum semua, selamat berpuasa juga.

Ok, bagi yang belum tahu lagi, aku dah tukar kerja baru.Ok, siaran tertunda akan dibuat.Tapi nanti dulu ek, sebab tengah nak maintain angin barat daya.hik's

Ok, 22.07.2013 akan menjadi sejarah seumur hidup apabila aku dengan rasminya menjadi warga Jabatan Pembangunan Kemahiran.Sebelum ni aku  kat Jabatan Tenaga Manusia.

Seawal jam 6.40pagi aku keluar rumah dan mulakan perjalanan.Dengan berkat doa naik kenderaan dipagi hari.Aku mula perjalanan dari senawang ke putrajaya.

Episod baru dalam kehidupan akan bermula kini.Kalau semalam lebih 9 tahun aku keluar rumah jam 7.30 pagi, kini kena 1 jam lebih awal.

Hari pertama dah sesat.hah kalau bukan sesat memang bukan aku la kan.GPS?haha eh eh ada.Sebab ikutkan dia la aku salah masuk.Yang aku ni pun bengap tu memang tak boleh nak simpan buat besok sikit.Aku habiskan semua.

Aku dah plan baik punya malam tu, aku akan keluar kat kajang dah dah bayangkan la jalan tu.Kira jadi la ikut jalan tu.Pagi tu dengan semangat yang baru, aku pun mulakan perjalanan.Siap ON GPS lagi kau.Cemerlang kan?aku pun bawa kereta dengan penuh berhati - hati, sekali sampai je 1 simpang tu GPS aku suruh masuk kiri, aku pun kompiden je masuk.Bila masuk keluar je tol tu.Baru perasan, oh nooo aku confirm salah keluar ni oi.Boleh kan aku keluar kajang.Uwa !! ok emosi ada sikit goyah.Kemon izan kemon.Ikutkan boleh je aku pergi putrajaya ikut jalan bangi tu.Tapi, aku rasa macam sesuatu la kalau aku iktu jalan tu.Serabut perut la hai.Aku pun U-turn dan masuk balik highway.

Boleh pulak tu cakap ' haish ! yang kau kuar bangi tu dah kenapa?'.Ok, perjalanan diteruskan.Keluar kajang, hah ni baru betoi.Kajang dan terus amik PUTRAJAYA.hik's.

Nah !! dari kesayupan punyalah panjanggggggggggg...uwa !! emosi dah goyah untuk kali ke 2.Dah la manual.Acer bayangkan, punya la gigih kan.Tak pe, hari pertama izan.Kuatkan semangat.Aku berperang kat jalan tu dalam 10 minit juga la.Masuk ke simpang putrajaya terus amik parcel D.Nah, satu lagi hazab.Belum masuk lagi Q dah panjang okeh.Aku masuk juga secara perlahan lahan.Terus ke belakang bangunan untuk ke parking kakitangan.Gasak je, mujur la guard tu tak check pelekat sangat.Kalau tak?mau aku nangis kat situ juga sebab nak kena cari parking.Adeh !!

Pergi terus ke JPK HQ.Then isi borang berkaitan.Terus di bawa ke ketua pengarah bahagian MOSQ.Ikut je la kan.Urm, kalau tengok HQ?haha malas nak cakap la.Punya la crowded.Bila jumpa big boss dan dia cakap, kamu ke cyberjaya la.Fuh !! alhamdulillah.Cyberjaya parking senang sikit.haha

Maka, perjalanan seterusnya ke cyberjaya la kita.Whewww !! satu hal lagi ON GPS.Sampai dah cyberjaya.Tapi opis pulak tak tahu kat mana.Call nisak, dia bagi direction.Pusing pusing jugak la.Kalau tak berpusing bukan aku la kan.

Jumpa opis, terus dibawa masuk jumpa ketua penolong pengarah.Adeh !! main pengarah - pengarah ni oi.Dia letak aku kat bahagian persijilan.Macam senang kan bahagian ni?sebenarnya, bahagian ni antara yang palinggg renyah.Kerjanya memang senang tapi renyah.Aku kena backp up sebab staff berkenaan nak bersalin.Aku rasa macam kena terus je bahagian ni.Tak apa, aku akan buat dan belajar pepelan.

Bila di bagi briefing, mak ai amik kau.Memang renyah.Tapi bila kau paham konsep.Dan tatacara..urm, smallmatter la kotnya.haha

Hari pertama aku lepak bilik ketua penolong pengarah, sebab tempat tak dok lagi.

Apapun, aku harap dan doa yang baik - baik aje...

No comments:

Post a Comment