Tuesday, July 17, 2012

Belajar lagi

Phewww !! belajar lagi.Urm..betol kata orang.Apa jua yang kita belajar tapi kalau tak amalkan memang susah la nak ingatkan.Nak pulak kita belasah je ikut sendiri memang haruslah namanya 'syiok sendiri'.

Aku belajar lagi?..oh yepsss,tapi bukan belajar untuk amik degree pun.Belajar untuk perbaiki diri pun boleh dikira belajar juga kan?.

Aku kembali ke zaman 26 tahun yang lepas.Rindu juga suasana tu.Kesibukan masa bukan halangan sebenarnya.Bila ingat balik kan.Boleh pun 26 tahun lepas, belajar main ngaji merayap diseimbangkan.Dengan kerja sekolah belambak.ish !!...tak suka sebenarnya masa sekolah dulu.Tapi bila dah kerja?cam best kan sekolah.Ko fokus belajar je.Tak payah gedik gedik pikir benda lain.

Hah, aku masuk kelas mengaji semula.Pergi rumah orang usung mukadam.Tak payah nak teperanjat sangat bila aku cakap aku usung mukadam.Betul apa.Aku mintak ustaz ajar aku dari aliff ba ta semula.Malu?eh eh kenapa nak malu.Bukan tak pakai baju pun.Ala, nak belajar tak payah malu la.Mula mula tu budak budak yang sekelas dengan aku sengeh je sebab dorang dah quran kan.Tapi?kamu hingat aku kesah?memang tak la kan.Kami yang 'senior' ni semua start mukadam semula.

Mula mula tu memang 'kelaut' ok.Alff ba ta sa ja pun boleh salah kan.Kita kan baca dalam bunyi melayu.Sekarang ni menurut ustaz yang ajar aku jakim dah bagi guideline kena bunyi dalam arab daa.Apa lagi, lidah kami pun bergulung la.Sebelum mula mengaji mesti kena baca surah fatihah dulu.Memang kena repeat je la aku baca.Untuk hari pertama ustaz kata OK.Masuk hari ke dua sudah tukar, kalau sebelum ni aku baca ALHAMDULILLAH sekarang akan bunyi EALHAMDULILLAH.Nama pun usaha tangga kejayaan, setelah 3 kali kelas , EALHAMDULILLAH aku dah lepas.Walaupun ada juga sangkut kena tegur,lebih lebih kat 'HA' ustaz kata jangan terlebih pedas....haish !! malu saya

Seronok juga mengaji ni, ye la sebelum ni kita rasa apa yang kita baca betul je kan.Rupanya, memang kena ada yang guru yang pantau kita.Aduhai aku dah rasa seronok pulak duduk sini.Jangan pindahkan aku...- motif?

Lepas ngaji solat isya' sama sama.Solat jemaah.Solat dengan budak budak ni memang huru hara sikit, tapi ok je.Nama pun budak budak kan,kalau tak main memang tak sah.Walaupun rasa nak sepak je.haha




No comments:

Post a Comment