Monday, July 2, 2012

oh perasaan adalah ' sangat rindu '

Last week opismate aku tanya lagi ' apa perasaan mula mula nampak kaabah '

--> Tak tau nak jawab apa sebenarnya.cuma yang boleh dikatakan ' mula mula tengok kaabah, hilang segala penat..hilang segala masalah ... & kau akan rasa syahdu '

Itu aku, orang lain punya pengalaman berbeza..then tanya lagi ' kau nanges tak '?

--> ' itu sudah tentu '

Aku masih teringat dan segalanya masih segar diingatan.Masa mula mula masuk ke kota mekah.Dari jauh dah nampak menara jam, yang mana didepannya terletak masjidilharam.Masa tu dada dan mula berdebar debar.Alhamdulillahh ya allah.Aku sekali agi diberi peluang untuk kembali ke baitullahmu.Aku sekali lagi diberikan peluang untuk kembali ke tanah suci ini.hati dah mula meronta ronta masa ni.Bila mutawif bagitau kami selamat masuk ke kota mekah.Masing masing sibuk selak buku untuk mencari doa masuk kota mekah.Semua pun ada doa.Termasuklah la aku sendiri.

Bas akan berhenti di depan hotel penginapan.Part ni paling mencabar bagi aku.Aku kan pergi bersama mak abah & juga kawan - kawan mereka.Haruslah aku akan jadi wonderpet.Aku suruh mak & abah lepak 1 tempat & aku sibuk cari bag.Ye la, masa ni bag dah mula beranak pinak.Maklumlah, kat madinah soping kurma & barang barang.Bab membeli belah 1 hal jugak.fuh !!....Masa pembahagian bilik memang banyak hal.Siyes, time semua akan jadi rasaksa.Sangat pening kepala.Ye la 6 jam perjalanan kan.Dengan angkut bag lagi.Mana suhu badan tak naik.tau tau je la makcik2 ni.Jerit je,Memang kena banyakkkkk sabarrr aku time tu.Dalam hati kena banyak istifar & berdoa ' YA ALLAH, KUATKAN IMANKU.BERIKAN AKU KESABARAN.PERMUDAHKAN SEGALA URUSANKU. Time tu solat magrib isya' tak lagi [ biasanya akan tiba di kota suci waktu malam ].Nak uruskan itu ini, memang dalam pukul 11 jugak la baru siap untuk menunaikan UMRAH untuk kali pertama.Umrah wajib.

Aku siap siap untuk ke masjidilharam.Untuk kali pertama biasanya kami akan pergi beramai ramai.Mutawif akan bawak kami.Dan biasanya mula mula je.Lepas tu buat la sendiri.sebab sekarang malam orang sangat sangat ramai.Dulu malam tak ramai sangat.

Sebelum keluar bilik aku berdoa ' ya allah, permudahkan segala urusanku' .Ye la ko.Aku kena pastikan mak aku dan makcik aku dalam keadaan terkawal.Masa ni aku dah dapat bayangkan keadaan di hadapan kaabah.Memang sesak orang buat tawaf kan.

Masa mula mula melangkah masjidilharam dan nampak kaabah?..Ya allah,rasa nak pengsan pun ada.Memang sangat sangat rinduuuu padanya.Sangat sangat sayu, memang menitis la air mata keinsafan.Apapun terus cari tempat dulu untuk solat tahyatulmasjid dan terus solat magrib dan isya'.Bila semuanya dah bersedia.Time tu jam hampir ke 12 malam.Aku pegang kiri kanan mak dan makcik aku.Dengan lafaz bismillah dan doa.Berjalan perlahan lahan ke kaabah.Masa turun tangga dan jalan ke kaabah tu.Aku rasa ada angin yang sejuk tiup.Memang meremang la kalau rasa.Makin dekat makin sejuk.Kita akan rasa angin yang sejuk kat situ.Walaupun orang, alhamdulillah memang tak putus la tawaf.sesak tok sah cite.Cuma ko set, nak dekat dengan kaabah.Masa tu memang sayu la.Jalan perlahan lahan dekat ke kaabah dan cari hajar aswad.Sebab nak mulakan tawaf dari situ.Jangan kau tanya kat kawasan tu.Memang sesak padat.Tapi alhamdulillah, tetap akan dipermudahkan.

Masa tawaf tu memang dah tak ada masalah .Alhamdulillah, memang mudah.Baca la doa yang kita nak.Mintak dan mohon apa saja.Mengadu la denganNYA.Perasaan masa tu?Ya allah, memang kita ni sangat sangat kerdil disisinya.

Bila dah masuk pusingan ke 7.Mintak dipermudahkan untuk kita berada di hadapan pintu kaabah.untuk berdoa.Alhamdulillah, memang rezeki aku.Syukur sangat sangat, berdiri berul betul dihadapan pintu kaabah yang diperbuat dari emas.Masyaallah, memang tak dapat digambarkan.Lepas baca doa, cepat cepat kena pergi dari situ.Bagi laluan pada orang lain pulak.Jangan bolot sorang, jangan tamak.

Jalan pelan pelan menuju belakang makam ibrahim.Ops, bukan kubur ya.Tapi dalam tu ada tapak kaki nabi ibrahim.Ingat abah pesan ' dik, bila doa belakang nabi ibrahim.Doa semoga kita dapat BAYAR segala hutang yang kita ada, jangan lupa juga.Doa moga kita dapat ke sini lagi,murahkan rezeki '.

Bila dah siap semua solat sunat.Baru la pegi kat air zam zam.Minum air dan terus saie.Dari safa ke marwah.


tengok?ramaikan orang tawaf --> syukur alhamdulillah.

*insyaallah, aku akan cite lagi pengalaman ke sana.

2 comments:

  1. Salam..

    Owh tentu best dpt pegi sane kan.. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. salam..

    alhamdulillah memang sangat2 best

    ReplyDelete